lördag 7 februari 2015

Mål för kurs D på sfi


Kurs D

Mål som eleven ska ha uppnått efter avslutad kurs

Hörförståelse

Eleven ska kunna förstå tydligt tal i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv, till exempel berättande och beskrivande texter, information om aktuella frågor och ämnen samt detaljerade och tydliga instruktioner.

Läsförståelse

Eleven ska kunna förstå och använda enkla texter i vardags-, samhälls- och arbetsliv, till exempel berättande, beskrivande och faktaorienterade texter och reflektera över innehåll och syfte, olika typer av informativa texter samt föreskrifter och instruktioner.

Samtal och muntlig interaktion

Eleven ska kunna medverka i både informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv genom att till exempel delta i samtal om ämnen av allmänt intresse och i viss mån anpassa sitt språk efter situationen samt beskriva problem och jämföra, bedöma, diskutera och argumentera för olika alternativ.

Muntlig produktion

Eleven ska kunna kommunicera både i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv genom att till exempel redogöra för aktuella händelser och ämnen, beskriva och jämföra åsikter, känslor och intryck, ge råd och instruktioner samt anpassa sitt språk efter situationen.

Skriftlig färdighet

Eleven ska kunna kommunicera både i informella och mer formella situationer i vardags-, samhälls- och arbetsliv genom att till exempel skriva sammanhängande texter om händelser och ämnen som är bekanta eller av personligt intresse, skriva enkla argumenterande texter för att förmedla information och tankar om konkreta och abstrakta ämnen samt föra anteckningar om ett bekant ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar