onsdag 14 oktober 2015

Måndag - onsdag.

Eleverna läste lättlästa böcker  och berättade om innehållet.
De skrev sedan en recension.

fredag 9 oktober 2015

Fredagen den 9 oktober 2015

Idag arbetade vi med sammansatta ord och ordbildning.
Lite friare samtal fick avsluta fredagen

onsdag 7 oktober 2015

Onsdagen den 7 oktober 2015

skrivövningartittade på exempel.
nyhetssidan vecka 39
Satsadverbialens placering
Läste sista kapitlet i boken

onsdag 30 september 2015

Onsdagen den 30 september 2015

Måndag och tisdag ingen skola lärarna på kurs.

Idag hade vi skrivträning hela förmiddagen.
Skrev ett informellt brev samt ett inlägg i en tidning.

fredag 25 september 2015

Fredagen den 25 september 2015

Läste en text om Allemansrätten.
Gjorde övning på pronomen.
Samtalsövningar.

torsdag 24 september 2015

onsdag 23 september 2015

Onsdagen den 23 september 2015

Skrivträning hela förmiddagen.
Övade på att skriva meddelande och insändare.

tisdag 22 september 2015

Tisdagen den 22 september 2015

Hörförståelseövning nyheter på lätt svenska.
Öva till test hörförståelse.
Film Pippi Långstrump del 1 av 13 från SVT play

måndag 21 september 2015

Måndagen den 21 september 2015

Kapitel 72 i boken.
Grammatik passiv form med övning.
Ordkunskapsövning motsatser.
Ordkunskap bilda substantiv, verb och adjektiv.

torsdag 17 september 2015

onsdag 16 september 2015

Onsdagen den 16 september 2015

Tittade på svaren till Nyhets-sidan vecka 38.
Läste ett formellt brev.
Läxa den här veckan skriv ett brev till en tidning.
Lämna in uppgiften senast 21/9.
Jag återkommer i morgon med uppgiften här.

tisdag 15 september 2015

måndag 14 september 2015

Måndagen den 14 september 2015

Idag läste vi kapitel 71 och 72 i textboken samt arbetade med övningar till dessa kapitel.
Grammatik: emfatisk omskrivning och konditionalis.

fredag 11 september 2015

onsdag 9 september 2015

Onsdagen den 9 september 2015

Skrivträning hela förmiddagen.
Läste ett informellt brev med frågor.
Besvarade brevet.
Skrev ett personligt mejl.
Läxa till i morgon: Skriv klart mejlet hemma.

tisdag 8 september 2015

Tisdag den 8 september 2015

Hörövning från nyhetsprogrammet Klartext.
Ordkunskapsövning ,substantiv, verb, adjektiv och adverb.

Måndagen den 7 september

Idag samtalade vi mycket om översvämningen i Hallsberg.
Vi arbetade också med en text om Sverige som ett invandrarland.

fredag 4 september 2015

Fredagen den 4 september 2015

Genomgång av svaren till Nyhets-sidan. Vi samtalade mycket idag om nyheterna.
C -kursen och D-kursen var tillsammans idag också.

torsdag 3 september 2015

Torsdagen den 3 september 2015

Arbetade med Nyhets-sidan v.36.
Idag var D -kursen och  C - kursen tillsammans.

onsdag 2 september 2015

Onsdagen den 2 september 2015

Läste kapitel 69.
Övade på orsakskonjunktioner.
Gjorde två läsförståelseövningar.

tisdag 1 september 2015

Tisdagen den 1 september 2015

Hörförståelseövning nyheter på lätt svenska.
Arbetade med verbövningen.

fredag 28 augusti 2015

Fredagen den 28 augusti 2015

Övade på tidsuttryck i dåtid, nutid och framtid.
Skrev övningar med verb i olika tempus.
Läxa till måndag: skriv klart övningarna hemma.

torsdag 27 augusti 2015

Torsdagen den 27 augusti 2015

Idag hade vi hörförståelse. Eleverna lyssnade på nyheter från klartext och svarade på frågor.
Vi fortsatte att arbeta på datorerna tittade på filmer om olika yrken. Tränade på verbinlärning på programmet svenska verb.
Läxa till fredag: Läs kapitel 68 i textboken sidorna 164 och 165.
Öva också på tidsuttryck på sidan 165.

onsdag 26 augusti 2015

Onsdagen den 26 augusti 2015

Idag kontrollerade vi svaren på Nyhets-sidan v.35.
Vi gjorde också en samtalsövning i små grupper.

Läxa till imorgon: läs kap. 68 i boken.

tisdag 25 augusti 2015

Tisdagen den 25 augusti 2015

Idag gjorde eleverna två hörförståelseövningar från nyhetsprogrammet klartext. Vi lyssnade på nyheterna från 20/8 och 21/8. Eleverna fick besvara frågor om nyheterna.
Eleverna arbetade sedan vidare med NYHETS- SIDAN från vecka 35.
Vi hade också enskilda samtal angående bedömningsmatrisen. Vi tittade särskilt på den inlämnade skrivuppgiften.
Läxa till onsdag: Gör klart frågorna till NYHETS-SIDAN!

måndag 24 augusti 2015

Måndagen den 24 augusti 2015

Idag har vi övat på ordföljden i huvudsatser och i bisatser.
Vi har också tittat lite extra på villkorsbisatser som börjar med bisatsinledaren om.

Kom ihåg att lämna in skrivuppgiften!

Imorgon ska vi vara i datasalen då kommer vi att öva på hörförståelseövning.
Vi kommer också att ha en samtalsövning och öva på datorerna.

fredag 21 augusti 2015

Fredagen den 21 augusti 2015

Idag övade vi på formellt subjekt samt läste en text från kapitel 67.
Läxa till måndag: skriva en text om vad som är fördelar/nackdelar att bo i sitt hemland och vad som är fördelar/nackdelar att flytta till ett nytt land. Ge ett råd till en nyanländ  person som kommer till ett nytt land och varför det är viktigt att lära sig ett nytt språk.

torsdag 20 augusti 2015

Torsdagen den 20 augusti 2015

Genomgång av passiv form av verb.
Övning i övningsboken på passiv form.
Tittade på ett program där man kan lära in verbformerna.
Googla på svenska verb och gå in på första träffen.
Vi samtalade en hel del.
Läxa till i morgon: läs kapitel 67 i textboken.

onsdag 19 augusti 2015

Onsdagen den 19 augusti 2015

Uttalsundervisning vokalljuden, konsonantljuden samt betoning.

Grammatiköversikt: substantiv, verb, pronomen och adjektiv.

Läxa till 20/8 övningsboken kapitel 66 passiv form.

tisdag 18 augusti 2015

Tisdagen den 18 augusti 2015

Passiva verb.
Ex: Kalle skriver ett brev. (Aktiv sats, subjektet Kalle gör något)
Brevet skrivs av Kalle. (Passiv sats, subjektet brevet gör ingenting)

Passiv form bildas av att man sätter -s i slutet av ett huvudverb.

Passiv form kan även bildas av verben vara och bli + perfekt particip av huvudverb.

Ex: Tärningen är kastad.
        Grannarna blir störda på natten av musik.

Vi tittade också på hur man skriver en berättelse och ett brev.

Eleverna övade på att skriva i Padlet.

Läxa till onsdag: skriv passiv verb i övningsboken kapitel 66.

måndag 17 augusti 2015

Måndag 17 augusti 2015

Idag arbetade vi med perfekt particip.
Sammansatta verb t.ex: druckit upp > uppdrucken, stänga av > avstängd

Ex: Han har stängt av alla apparater. > Apparaterna är avstängda.
        Hon har ställt in bilen. > Bilen är inställd.

Vi arbetade med kapitel 64 och 65 i textboken samt gjorde klart alla övningar i övningsboken.

Läxa till tisdag 18/8: Repetera övningarna hemma samt läs kapitel 66.

Titta också på förklaringar om perfekt particip på länken "lär dig svenska" som finns här på bloggen.

fredag 14 augusti 2015

Fredag 14 augusti 2015

Idag gjorde vi en hörövning från nyhetsprogrammet "klartext". Det var nyhetssändningen 11 augusti.

Vi tittade också på huvudsatser och bisatser. Vi övade på bisatser med bisatsinledaren när och bisatser med som.

Läste vidare i textboken på sidan 156 och 157.

Läxa till måndag sidorna 197 och 198 i övningsboken.

torsdag 13 augusti 2015

Torsdagen den 13 augusti 2015

Idag började vi sfi D - kursen.
Vi tittade på kursplanen.
Talade om bedömningsmatrisen.
Tränade på att skriva i Padlet.
Samtalade med eleverna.

Läxa till fredag: Läs kursplanen på ditt språk. Du hittar den på skolverket.se.
Titta också på inspelade lektioner angående att skriva som finns här på bloggen.

onsdag 12 augusti 2015

Klartext nyheter på lätt svenska
Lyssna på nyheterna på klartext från tisdagen den 11 augusti 2015. 

Markera rätt eller fel.

1. Det var en kvinna och hennes son som mördades på Ikea.        rätt – fel

2. Polisen vet varför kvinnan och sonen mördades.                        rätt – fel

3. Polisen har tagit fast två män som är misstänkta.                      rätt – fel

4. De misstänkta männen kände varandra.                                     rätt – fel

5. De två männen är flyktingar och bor i Arboga.                           rätt – fel

6. 200 personer tvingades fly från en brand i Göteborg.                 rätt – fel

7. Branden startade i ett sovrum.                                                     rätt – fel

8. Många människor är skadade.                                                     rätt – fel

9. Barn från andra länder behöver hjälp med svenskan.                 rätt – fel

10. Alla lärare är bra på att lära barnen svenska.                           rätt – fel

11. Regeringen vill ändra på reglerna för lärarutbildningarna.      rätt – fel

12. Det finns hudfärgade plåster som passar alla hudfärger.          rätt - fel

torsdag 9 juli 2015

Hundra svenska år.

Den här veckan tittade vi på en dokumentärserie i 8 avsnitt som finns på SVT.play. Den handlar om Sverige från år 1900 till år 2000.
Mycket intressant och den kan ses till 26 september.

onsdag 1 juli 2015

Kroppen - ord och uttal

Skriv ett personligt brev

Skriva insändare

skriv ett formellt brev

Skriv ett brev

En berättande text

Bisatser eftersom

bisats om

När -bisats

Bisatser...som

Huvudsats och bisats - en film om ordföljd

tisdag 23 juni 2015

fredag 12 juni 2015

Öva till test

Vi övar inför slutprovet i D -kursen den här terminen. Vi har övat på att tala, läsa, skriva och höra.
Eleverna är väl förberedda inför slutprovet den 22 juni.

tisdag 2 juni 2015

Muntlig övning

Den här veckan har eleverna muntliga övningar inför det sista provet den här terminen.

tisdag 5 maj 2015

Frågeintonation och betoning

Idag jobbade vi med frågeintonation och betoning av sammansatta ord i svenskan.
Vi tränade också på uttal genom att lyssna och sjunga en sång.

söndag 26 april 2015

Måndag 27/4 och tisdag 28/4

Den 27/4 har vi prov. Vi startar klockan 8:00 med Läsa A. Efter rasten fortsätter vi med Läsa B.

Den 28/4 startar vi också klockan 8:00 med Höra. Efter rasten blir det Skriva.

Alltså två prov på måndag Läsa A och B, och två prov på tisdag Höra och Skriva.

Muntliga test kommer att genomföras under onsdag och torsdag.

Lycka till !

fredag 24 april 2015

onsdag 22 april 2015

tisdag 21 april 2015

Tisdag 21 april 2015

Uttalsövning


Betoning av långa ord i kapitel 4.

Läsförståelsetext sid. 48, 49 i övningsboken. (Fakta ur Stenålderskost av Loren Cordain)

måndag 20 april 2015

Måndag 20 april 2015

Idag repeterade vi ordklasserna samt pratade lite om satsdelar.
Vi gjorde även en hörförståelseövning inför provet nästa vecka.
Övade också på diagrammet i boken kapitel 4.

onsdag 15 april 2015

Nationella provet den 7 april

Grattis till er som klarade provet. Det var tio elever av tretton som klarade provet den här gången.
Nästa nationella prov blir den 27 och 28 april.
Sista nationella prov den här terminen kommer att hållas vecka 26.

Kapitel 4

Nu har vi börjat med kapitel 4 i textboken som handlar om mat. Vi har läst om olika matvanor i olika kulturer och religioner. Ett intressant ämne som ger många tillfällen till samtal.
I morgon 16 april har vi ett test på kapitel 3 i textboken.

måndag 6 april 2015

fredag 3 april 2015

Torsdag 2 april

Tränade på verbet skulle och hur det används.

Fyra exempel:  Igår åkte jag till Örebro, jag skulle köpa kläder..

                        Om jag vann tre miljoner, skulle jag betala alla lån.

                         Jag skulle vilja tala med chefen.

                         Skulle du kunna hjälpa mig att flytta på lördag?

Torsdag 2 april

Lyssnade på en berättelse om utvandringen på 1800 - talet som eleverna sedan fick återberätta.

Torsdag 2 april

Läste ett diagram från boken.

söndag 29 mars 2015

onsdag 25 mars 2015

Nationellt prov i D -kursen

Bestämde att tio elever gör det nationella provet i D -kursen den 7 april.

Gordana

En läsförståelsetext skriven av författaren Theodor Kallifatides sidorna 60 och 61.

Kapitel 3

Att spara

Läste texten på sidorna 53, 54 och 55 som handlar om hur man kan spara pengar.
Gjorde övning till texten.

tisdag 24 mars 2015

Test

Idag hade vi test på kapitel 2 i boken. Vi tittade också på hur man kan skriva svar på ett mejl.
Tre elever gjorde inplaceringstest.

måndag 23 mars 2015

Öva på att skriva mejl

Idag fick eleverna öva på att svara på mejl.
Några elever gjorde inplaceringstest.
Vi fortsatte med att öva i digitalaspåret på verb.

söndag 22 mars 2015

Inplaceringstest



Fredag 20 mars

Eleverna gjorde ett inplaceringstest inför provet den 7 april.
Arbetade sedan i textboken kapitel 3.

torsdag 19 mars 2015

Torsdag 19 mars 2015

Vi tittade naturligtvis på morgonens rapportsändning och samtalade om det hemska skottdramat i Göteborg igår.
Vi fortsatte i boken efter rasten. Idag började vi i kapitel 3.

onsdag 18 mars 2015

Skrivövning från sidan 50 i textboken



Uppgift att skriva av texten på sidan 50 och göra stycken där det passar.






Mammas bilolycka


Sara var en ung kvinna på lite över tjugo år. Hon hade ganska nyligen flyttat hemifrån till en egen liten lägenhet.

En morgon vaknade Sara av att telefonen ringde. Det var hennes pappa som ringde och han lät orolig på rösten. Han berättade att Saras mamma hade skadats i en bilolycka när hon var på väg hem från flygplatsen samma morgon.

Sara blev alldeles kall, hon kände det som om hon inte kunde röra sig. Hon klädde sig som i en dimma, hennes hjärta slog hårt i bröstet och händerna darrade när hon låste lägenheten efter sig.
När de kom till sjukhuset letade de efter akutmottagningen. De halvsprang men råkade i brådskan gå fel. De fick fråga en sjuksyster om vägen, men till slut kom de i alla fall till akutmottagningen.

Läkaren var vänlig och pratade länge med dem. Saras mamma hade haft tur. Hon hade bara fått en lättare hjärnskakning och några blåmärken. Just nu låg hon och sov efter chocken, men hon skulle säkert vakna snart.

Nu kunde Sara andas ut. Lättnaden var så stor att tårarna började ringa, och hon gav den snälla läkaren en kram.


Sara och hennes pappa bestämde att de skulle gå ner till sjukhusets kafeteria och äta frukost medan de väntade på att mamma kulle vakna.

tisdag 17 mars 2015

Passiv konstruktion med bli + perfekt particip

3 Statsministern blir ofta intervjuad.
4 Erik blev anställd på posten för många år sedan.
5 I lördags natt blev jag väckt av att det ringde på dörren.
6 Toaletterna i skolan har inte blivit städade på flera dagar.
7 - Är Eks villa fortfarande till salu? Har den inte blivit såld än?
-Nej. Den är nog för dyr.
8 President John F. Kennedy blev mördad 1963.
9 Ett antal terrorister har blivit utvisade från Sverige.
10 Samtliga passagerare blev noggrant kontrollerade innan de gick på planet till Arlanda.
11 Alla frågor kan inte bli besvarade.
12 Karl Jansson, som nyligen har blivit pensionär, blev avtackad på jobbet i onsdags.
13 Efter många om och men blev min systers båda tvillingflickor döpta till Amanda och Johanna..
14 Det gamla huset på Storgatan har nyligen blivit renoverat.
15 Varje år blir människor vräkta från sina bostäder.
16 Förra veckan blev soptunnorna inte tömda eftersom renhållningsarbetarna strejkade.
17 När Jan-Åke och Mona firade guldbröllop blev de bjudna på restaurang av sina barn.
18 Alla människor vill bli bemötta med vänlighet och respekt.
20 Oskar blev inlagd på sjukhuset i förrgår eftersom han hade ont i hjärtat.
21 Badhuset i vår stad blev ombyggt för ett par år sedan.
22 Vi kunde inte ha något möte igår. Det blev uppskjutet till nästa onsdag.
23 Föreställningen på Lilla Teatern i kväll har blivit inställd på grund av sjukdom.
24 Mina köksstolar har blivit ommålade många gånger.
25 Många av de anställda på ortens största företag kommer att bli uppsagda.

Presens particip

Sidan 80

1 = underhållande

2 = lugnande

3 = springande, darrande

4 = nedslående

5 = följande

6 = ensamstående

7 = välsmakande

8 = opassande

9 = tvivlande

10 = strålande

11 = gående

Sidan 81

1 = följande

2 = flygande

3 = smärtstillande

4 = grubblande

5 = revolutionerande

6 = stigande

7 = tillfredsställande

8 = tänkande

9 = ihållande

10 = tilltalande

11 = förebyggande

Facit 25 Perfekt particip - partikelverb - predikativt

1 = inlåst
2 = uppäten, uppdrucket
3 = hemkommen
4 = uppstigna
5 = omklädda
6 = omtyckt
7 = insatta
8 = isydda
9 = ifylld
10 = felparkerade
11 = avstängt
12 = bortsprungna
13 = uppringd
14 = nerpackade
15 = uppknäppt

Facit 23 Perfekt particip - predikativt och attributivt

1 = kryddad
2 = nybredda
3 = uppvaktad
4 = tillåtet
5 = smält
6 = trafikerade
7 = höjda
8 = upplysta, försenat
9 = klädd
10 = dukade
11 = berömd
12 = brutna
13 = sytt
14 = misstänkt, förhörd
15 = översatt

Facit 22 Perfekt particip _ attributivt

1 = lästa
2 = nytvättade
3 = berömda
4 = bortflugna
5 = nybyggda
6 = nystartade
7 = grillad
8 = utspädda
9 = stulna
10 = borttappade
11 = nystrukna
12 = utlånade
13 = sänkta
14 = nysådda
15 = beställda
16 = nerlagda
17 = nyputsade
18 = ostädade, obäddade
19 = nytorkade
20 = sprucket

Facit 21 Perfekt particip - predikativt

1 = väckt
2 = intresserad
3 = skrivet
4 = irriterad
5 = gjorda
6 = kända
7 = anställda
8 = klädd
9 = vald
10 = trodd
11 = utbildad
12 = försvunnen
13 = knäppt
14 = överraskade
15 = presenterade
16 = förföljd
17 = sedd
18 = sålt
19 = sydda
20 = buren
21 = badade
22 = lurade
23 = tagen
24 = informerade
25 = målad
26 = lättad
27 = stängt
28 = stulen
29 = oroade
30 = irriterad
31 = tillåtet
32 = erbjuden
33 = slitna
34 sprucket
35 = missförstådd

Facit 20 Perfekt particip - predikativt

1 = b)
2 = c)
3 = a)
4 = a)
5 = c)
6 = c)
7 = c)
8 = a)
9 = a)
10 = a)
11 = a)
12 = a)
13 = b)
14 = b)
15 = b)
16 = b)
17 = c)
18 = a)
19 = a)
20 = c)
21 = b)
22 = c)
23 = b)
24 = c)
25 = a)

Facit 19 Perfekt particip - predikativt

2 postat

3 tvättade

4 anställd

5 beställt

6 tömda

7 läst

8 väckt

9 stekta

10 klädd

11 sått

12 sydda

13 skriven

14 stulet

15 strukna

16 målade

17 stängt

18 såld

19 serverad

20 låsta

21 försvunna

22 lämnat

23 bjudna

24 reparerad

25 packade


lördag 14 mars 2015

Passiv form med bli + perfekt particip

Exempel: En kvinna rånades i centrala Örebro i lördags. = En kvinna blev rånad i centrala Örebro i lördags.

Exempel: En 70-årig kvinna skadades allvarligt vid en trafikolycka i morse. = En 70-årig kvinna blev allvarligt skadad vid en trafikolycka i morse.

Exempel: Vårt hus byggdes om 1995. = Vårt hus blev ombyggt 1995.

Exempel: Femtio anställda har sagts upp på fabriken. = Femtio anställda har blivit uppsagda på fabriken.

Perfekt particip

Perfekt particip bildas av stammen i supinum + ändelser.
Grupp 1 tvättat = tvättad, tvättat, tvättade
Exempel: Bilen är tvättad. Golvet är tvättat. Alla kläder är tvättade.

Grupp 2 hyrt = hyrd, hyrt, hyrda
Exempel: Lägenheten är hyrd. Huset är hyrt. Alla bilar är hyrda.

Grupp 2b köpt = köpt, köpt, köpta
Exempel: Bilen är köpt i Hallsberg. Skåpet är köpt på Blocket.se.
                 Byxorna är köpta i Örebro.

Grupp 3 klätt = klädd, klätt, klädda
Exempel: Pojken är klädd. Barnet är klätt. Barnen är klädda.

Grupp 4 bundit = bunden, bundet, bundna.
Exempel: Hunden är bunden. Lejonet är bundet. Hundarna är bundna.

Grupp 4 skurit = skuren, skuret, skurna.
Exempel: Tårtan är skuren. Köttet är skuret. Limporna är skurna.

Grupp 4 förstått = förstådd, förstått, förstådda.
Exempel: Frågan är förstådd. Svaret är förstått. Frågorna är förstådda.

Grupp 4 sett = sedd, sett, sedda
Exempel: Filmen är sedd av många. Programmet är sett av många. Filmerna är sedda.

fredag 13 mars 2015

Lär dig svenska!

lardigsvenska.com

Här är en länk till bra grammatik.

Kan du partikelverb?

Välj ett alternativ!

Se upp!
a) Öppna boken!
b) Titta på himlen!
c) Akta dig!

Jag kommer inte ihåg.
a) Jag kommer sent.
b) Jag kommer inte alls.
c) Jag minns inte.

Han sa upp sig.
a) Han slutade på jobbet.
b) Han satsade på sitt jobb.
c) Han ropade upp sitt namn.

Jag håller med.
a) Jag håller i dig.
b) Jag tycker om dig.
c) Jag tycker som du.

Lägg av!
a) Lägg dig ner!
b) Vila!
c) Sluta!

Vad håller du på med?
a) Vad gör du?
b) Vad håller du i?
c) Vad lagar du?

Sätt igång!
a) Sluta!
b) Börja!
c) Fortsätt!

Han håller om henne.
a) Han håller i henne.
b) Han pussar henne.
c) Han kramar henne länge.

Säg efter mig!
a) Gå bakom mig!
b) Viska!
c) Repetera det jag säger!

Slå dig ner!
a) Slå hårt!
b) Sätt dig!
c) Gör som jag säger!



Facit till 28 från aktiv till passiv form

2 Gamla fina möbler köpes av en välkänd firma här i staden.

3 En beväpnad man i 35-årsåldern greps av polisen i morse.

4 Många skyltfönster har krossats av ett gäng ungdomar i natt.

5 Vår fastighet ska renoveras av byggfirman "Glas och Betong".

6 Emma har förföljts av en okänd man en längre tid.

7 Stockholms slott ritades av Nicodemus Tessin d.y.

8 Nils undersöktes av en ung läkare på vårdcentralen igår.

9 Gunnar väcktes av en ilsken telefonsignal tidigt i morse.

10 Fru Larsson har behandlats av en sjukgymnast i flera månader.

11 Nyhetsprogrammen på TV ses av många personer.

12 Den här intressanta boken har översatts av Adrian Andersson.

13 Inga har övergivits av Gustav efter 30 års äktenskap.

14 Herr Anderssons stora villa har köpts av en utländsk miljonär.

15 Jourbutiken på Almvägen rånades av två maskerade män sent igår kväll.

Facit till 27 från passiv till aktiv form

2 Man byggde vårt hus för 100 år sedan.

3 Man säljer äkta mattor billigt i Trelleborg denna vecka.

4 Man kan återanvända papper och glas.

5 Man behöver inte besiktiga nya bilar de två första åren.

6 Man kan inte nå herr Lööf på telefon idag.

7 Man bör använda matolja inom ett år.

8 Man visade en ny bilmodell på TV-reklamen igår.

9 Man inför nya lagar och regler varje år.

10 Man evakuerade fem personer vid en lägenhetsbrand i centrala Malmö igår.

11 Man städar toaletterna i vår skola varje dag.

12 Man måste tvätta och stryka fina sidenblusar försiktigt.

13 Man bör servera vitt vin kallt.

14 Man måste ofta smörja och bröa en kakform innan man häller något i den.

15 Man måste läsa alla kontrakt noggrant.


Passiv konstruktion med -s

Genomgång hur vi använder passiv form i svenska språket.

Två övningar från passiv till aktiv form och från aktiv till passiv form.


Exempel: Soporna ska sorteras = man ska sortera soporna

                 Man höjde räntorna i fredags = räntorna höjdes i fredags

När någon dör

Läste och samtalade om olika kulturer i samband med död och begravning.

Sidorna 45, 46 och 47.

Dialog

Läste tre dialoger på sidan 44.

Ett nytt språk

Att lära sig ord


Läste sidorna 42 och 43

Gjorde övningen på sidan 43.

uttalsövning

Markera betoning:

bomullsbleka

skördades

låtsatsläste

analfabetism

nationsgränser

flytande

parkbänken

fruktstånden

fontänen

skilsmässor

förlossningar

spralligare

busigare

skämtade

kyrkogård

beslut

egentligen

äntligen

barnbarnsbarn

jordfäst

välskött

återvända

Farmor

Vi läste texten "Farmor" på sidan 40 i textboken.
Svarade på frågorna sid 41.
Vi gjorde också en uttalsövning

torsdag 26 februari 2015

Fredag 27 februari

Idag är jag hemma och är sjuk.
Ni kan arbeta i textboken sidan 35 och svara på frågorna.Fortsätt med sidorna 40 och 41 och svara på frågorna.

Arbeta också i övningsboken på sidorna 25, 26, 27 och 28.

Läraren i c- gruppen kommer att hjälpa er.

Uttalsövning

Idag hade vi uttalsövning på viktiga ord i texten "Bröllopsresan"
Vi övade också på nutidstempus perfekt och presens sid 23 i övningsboken.
Följde också nyhetsrapporteringen från SVT-play.

onsdag 25 februari 2015

Prefix

Hetero = olika - heterosexuell

Homo = lika    - homosexuell

O = inte            - ogift, orädd, orakad, obäddad, olik

miss = inte        - missnöjd

van = inte         - vantrivas

in = inte           - intolerant

il = inte           - illegal

im = inte         - impopulär

ir = inte           - irreguljär

Bröllopsresan

sidan 36

nygift (nygift, nygifta) ___________________________ nyligen gift, som nyss har gift sig

ett samhälle (några samhällen) ____________________ en ort, en plats

att klaga (klagar, klagade,
har klagat) över något              _____________________ säga att man inte är nöjd med något

utomlands                               ______________________ utanför landets gränser, i ett annat land

en flygvärdinna
(några flygvärdinnor)              ______________________ en kvinna som arbetar med att hjälpa
                                                                                              passagerare på ett flygplan

att torka (torkar, torkade,
har torkat) bort                      _______________________stryka bort

en tår (några tårar)                 _______________________ en droppe vatten som rinner ur ögonen
                                                                                              när man gråter

att spy (spyr, spydde,             _______________________ kräkas, få upp maten
har spytt)
(vardagligt)

en pelargon (några pelargoner)______________________ en sorts krukväxt

ett recept (några recept)         _______________________ en beskrivning av hur man lagar en 
                                                                                               maträtt eller hur man bakar bröd eller
                                                                                               kakor


Bröllopsresan

Vilka ord passar ihop?


1 livsmedel                                                            gnäller
2 samhälle                                                             kräkas
3 klagar                                                                 relation
4 turbulent                                                             mat
5 spy                                                                      liten ort
6 förhållande                                                         utrikes
7 arbetskamrat                                                       orolig
8 fastighetsskötare                                                 överskrift
9 rubrik                                                                  kollega
10 utomlands                                                         vaktmästare


Verb

infinitiv             presens             preteritum             supinum

dra                      ______             _________              ________

spy                     _______           __________            _________

kräkas                _______           __________            _________

_______            gnäller              __________            __________

Bröllopsresan

Läste en berättelse som heter 'Bröllopsresan' av Göran Tunström.


fredag 20 februari 2015

Synonymer: adjektiv 1

ADJEKTIV.                        SYNONYM.                                                       Välj här

1 söt.                                    gullig.                                                                  dåsig
2 listig.                                                                                                             frikostig
3 försiktig                                                                                                         busig
4 bråkig.                                                                                                           ohälsosam
5 hygglig                                                                                                          glatt
6 dimmig.                                                                                                         gullig
7 sömnig.                                                                                                          kry
8 envis.                                                                                                             klibbig
9 festlig                                                                                                            vårdslös
10 frisk.                                                                                                            bussig
11 slarvig.                                                                                                        otäck
12 generös.                                                                                                       ryslig
13 gnällig.                                                                                                         eventuell
14 förskräcklig.                                                                                                 slug
15 hal.                                                                                                               dråplig
16 arg.                                                                                                               grinig
17 kladdig                                                                                                         disig
18 kuslig.                                                                                                           ilsken
19 möjlig.                                                                                                          tjurskallig
20 skadlig.                                                                                                         aktsam

Välj rätt ord 1

1 Per och jag bor tillsammans. Han är min ..................................................................
a) semla b) granne c) fästmö d) sällskap e) sammanboende

2 Åh, vad heter det? Jag har det ..................................................................
a) på läpparna b) i benen c) i munnen d) på tungan e) i minnet

3 Du får inte plocka de där blommorna. De är .........................................
a) skyddade b) fridlysta c) farliga d) sålda e) omogna

4 Jag har inga pengar. Jag är ......................................................
a) punkare b) skyldig c) pank d) snål e) förbannad

5 Maria är jättesnäll. Jag håller mycket ................................... henne.
a) i b) om c) ut med d) på e) av

6 Sven kan inte ha druckit två flaskor whisky till lunch! Du ...................................
a) låtsas b) överdriver c) skryter d) förstorar e) är berusad

7 Att försöka ........................politiker är förbjudet i Sverige.
a) möta b) förolämpa c) muta d) undvika e) kyssa

8 Jag hade ont om tid när jag var på biblioteket, så jag valde en bok ..............................
a) utantill b) på måfå c) med avsikt d) hit och dit e) upp och ner

9 Han kunde slå mig i tennis, ..............................han var nästan 84 år gammal.
a) eftersom b) fastän c) sedan d) därför att e) så snart

10 Dessa jeans är fruktansvärda. Titta, så de har .......................sedan jag tvättade dem! De är alldeles för små nu.
a) förlängd b) förkortad c) krympt d) skrynklat e) krupit

11 Drottning Silvia skall ........................den nya vårdcentralen.
a) öppna b) bygga c) inviga d) investera e) döpa

12 Trots att någon hade sett honom ta klockan, så ...........................han fortfarande.
a) tackade nej b) nekade c) vägrade d) erkände e) gömde

13 ...................................mellan de rika och de fattiga länderna i världen ökar dagligen.
a) klippan b) utrymmet c) mellanrummet d) avståndet e) klyftan

14 En katt slickar ...............................innan den tvättar ansiktet.
a) hoven b) svansen c) tassen d) foten e) mjölk

15 Jag hatar att ..............................apelsiner. Jag brukar be min fru att göra det, eftersom hon har så långa naglar.
a) slå b) skära c) skala d) köpa e) suga

Läsförståelse

Idag läste eleverna en text om sambolagen. Målsättningen var att förstå det viktigaste i texten samt att kunna svara på fem frågor. Det här klarade eleverna bra tycker jag. Sedan arbetade alla med ordinlärning samt synonymer till adjektiv.

Övningarna kommer att läggas ut på bloggen och du som inte kunde vara med i skolan kan mejla svaren till mig.

Mejladress: larstorpets@gmail.com

torsdag 19 februari 2015

Att gifta sig

Viktiga ord sidorna 30, 31 och 32 i textboken

att fira (firar, firade, har firat) = ha fest (kalas) för att något har hänt eller händer

(ett) porslin = tallrikar, koppar och fat

på landsbygden = på landet (inte i staden)

att kontrollera (kontrollerar, kontrollerade, har kontrollerat) = undersöka, kolla (vardagligt)

att försörja (försörjer, försörjde, har försörjt) = betala för en annan persons mat, kläder och bostad

nöjd (nöjt, nöjda) = glad och tillfredsställd (motsats: missnöjd)

att gå med på = acceptera, säga ja till

en vigsel (några vigslar) = en bröllopshögtid, ofta i kyrkan eller rådhuset

broderad (broderat, broderade) = som någon har broderat

att brodera (broderar, broderade, har broderat) = sy för hand och göra vackra mönster

ett föremål (några föremål) = en sak, en grej (vardagligt)

en sambo (några sambor) = en person som bor ihop med en annan person utan att vara gift med den personen

en möhippa (några möhippor) = en fest för en kvinna som ska gifta sig

en brud (några brudar)

en brudgum (några brudgummar)

att ärva (ärver, ärvde, har ärvt)

onsdag 18 februari 2015

Suffixet - are (n-ord)

Verb + -are - Personord, sakord

Substantiv på -are med verb som bas är en mycket produktiv och vanlig avledningstyp. De flesta avledningarna är person- eller sakord.

flyg/are   =  person som flyger                      cigarrettänd/are = sak som tänder cigarretter

målare                                                             högtalare

TV-tittare                                                        visare

uppläsare                                                         dammsugare

besökare                                                           potatisskalare

brevskrivare                                                    pennvässare

blodgivare                                                        gräsklippare

välgörare                                                          skrivare

makthavare                                                      kaffebryggare

försäkringstagare                                             hammare

äventyrare                                                         klädhängare

örebroare                                                          

finländare

ARGUMENTERA

Så här kan du tala om din åsikt:


Jag tycker/menar/anser/att..........

Min åsikt är att.....

Min uppfattning är att.....


Om du tycker att den du pratar med har rätt kan du säga:


Det tycker jag också.

Jag håller med dig.


Om du har en annan åsikt kan du säga:


Nej, jag tycker att......

Jag håller inte med dig om att.......




Återberätta en text

Läs texten "I Sverige" på sidorna 31 och 32 flera gånger, försök att återberätta texten med hjälp av stödorden på sidan 32.

gifta eller sambor
18 år för att gifta sig
möhippa
svensexa
bröllop
borgerlig eller religiös vigsel
vigselrätt
kommun eller tingsrätt
i kyrkan, hemma, i naturen
ring på vänster hand
vigselring
homosexuella får gifta sig

Berätta med egna ord!
Återberätta för varandra!

Samkönade får ingå äktenskap = gifta sig

I texten på sidan 32 står det att homosexuella par inte får ingå äktenskap. Men sedan den här boken trycktes 2005 har lagen ändrats. Från och med 1 maj 2009 får också homosexuella par ingå äktenskap alltså gifta sig.

Släktingar

Idag tränade vi på ord på släktingar se övningen här från övningsboken sidan 17.Vi gjorde också övningen på sidan 19. Vi läste också en text från textboken sidorna 31 och 32 om bröllop.
Eleverna gjorde test 1.

tisdag 17 februari 2015

Välj rätt alternativ

B Lisa och Jonas har bott ihop i tre år i ett radhus som de har köpt tillsammans. Nu har de bestämt sig för att flytta isär. De har en son, Emil, som är ett år.

Välj a, b eller c.

1 Vem får vårdnaden om Emil enligt sambolagen?

a) Jonas.
b) Lisa.
c) Lisa och Jonas tillsammans.

2 Vem har rätt att bo kvar i huset?

a) Den som bäst behöver det.
b) Den som tjänar mest pengar.
c) Jonas, eftersom han är man.

3 När Jonas och Lisa flyttade ihop  hade Jonas en del möbler med sig.
Vad händer med dem?

a) Lisa får alla möblerna.
b) Lisa får hälften av möblerna.
c) Jonas får ta med sig alla sina möbler.

4 Jonas spelar golf och har en dyr golfutrustning. Vad händer med den?

a) Den tillhör Jonas.
b) Den tillhör Jonas och Lisa tillsammans.
c) Den måste säljas.

5 Lisa tjänar mera än Jonas och har kunnat spara en del pengar på ett bankkonto. Vad händer med dessa pengar?

a) Jonas får alla Lisas pengar
b) Pengarna är Lisas och hon får behålla dem.
c) Lisa måste ge Jonas hälften av sina sparade pengar.

LÄS OCH FöRSTÅ

Vad är bäst, att vara sambo eller att vara gift?

A Läs igenom texten.


Om man inte gifter sig


Bostaden

Den lag som kallas sambolagen är mycket yngre än äktenskapslagen. Sambolagen tillkom när det hade blivit vanligt att vara sambo i stället för att gifta sig. Som sambor räknas "två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll". Sambolagen gäller för både heterosexuella och homosexuella par.
Sambolagen gäller bara den bostad och det bohag (möbler, köksutrustning och annat i hemmet) som de sammanboende har skaffat gemensamt för att använda tillsammans. Detta delas lika om parterna flyttar isär.
Lagen räknar inte det som gemensamt som var och en ägde eller hade med sig när de flyttade ihop. Den vars bostad man flyttar in i står även i fortsättningen kvar som ägare till bostaden.
Om man vill att sambolagen inte ska gälla måste man skriva ett samboavtal. Där kan man bestämma att ingenting ägs gemensamt utan att var och en tar med sig sina saker om man separerar.
Rätten att bo kvar i bostaden har den som bäst behöver bostaden, vare sig den är hyrd eller köpt. Men om det är den andra sambon som äger bostaden (ett hus eller en bostadsrättslägenhet) måste den som bor kvar köpa ut den andre.

Annan egendom

Arv, bankmedel, aktier och andra tillgångar ingår inte i det gemensamma hushållet, inte heller hobbysaker eller sportutrustning som bara den ena sambon använder.

Barn 

Om sambor som har barn tillsammans separerar är det modern som får vårdnaden om barnen. Så är det inte i ett äktenskap. Om gifta föräldrar separerar får båda föräldrarna automatiskt gemensam vårdnad om barnen. Föräldrar som efter ett samboförhållande vill ha gemensam vårdnad om barnen måste anmäla detta till skattemyndigheten.

Om den ena parten dör

Om den ena parten avlider ärver inte den andra utan det är den avlidnes föräldrar och syskon eller annan släkting som gör det.
För att sambor ska ärva varandra måste de skriva testamente som talar om vad de vill ska gälla. Det är säkrast att ta hjälp av en jurist när man skriver avtal och testamenten.

SLÄKTINGAR

Vid stora bröllop brukar många släktingar vara med. 

Vem är släkt med vem?

1. mormor = r                    a) syster eller bror
2. morfar                           b) pappas far
3. farmor                           c) pappas syster
4. farfar                             d) mammas (pappas) systers (brors) barn
5. moster                           e) brors son
6. morbror                         f) makes mamma
7. faster                             g) dotters man
8. farbror                           h) systers son
9. syskon                           i) makes far
10. kusin                            j) systers man
11. svärson                        k) brors dotter
12. svärdotter                    l) pappas bror; pappas systers man
13. svåger                          m) mammas pappa
14. svägerska                    n) fars mamma
15. svärmor                        o) mammas bror; mammas systers man
16. svärfar                          p) brors fru
17. systerdotter                  q) mammas syster
18. systerson                      r) mammas mamma
19. brorson                         s) systers dotter
20. brorsdotter                   t) sons fru            

måndag 16 februari 2015

Påminnelse

Glöm inte att repetera kapitel 1. Vi kommer att ha ett test på kapitel 1 på onsdag. I morgon fortsätter vi att läsa i kapitel 2 som handlar om bröllop, vigsel och samlevnadsformer i Sverige.

Redovisning av grupparbete i C och D kurserna

Eleverna var uppdelade på sex olika grupper som skulle ta reda på fakta om sex kända svenskar. Eleverna fick redogöra för detta både muntligt och skriftligt.


1 Gustav Vasa var en svensk kung född 1496 död 1560. Han var kung 1523 - 1560.

2 Astrid Lindgren, född 1907, död 2002. Hon var en känd barnboksförfattare.

3 Ingvar Kamprad, född 1926. Grundare av möbelkedjan Ikea.

4 Ingmar Bergman, född 1918, död 2007. Han var en mycket känd film- och teaterregissör.

5 Greta Garbo, född 1905, död 1990. Hon var en svensk-amerikansk skådespelare.

6 Carl von Linne´, född 1707, död 1778. Han var en svensk botaniker, läkare, geolog, pedagog, ornitolog och zoolog. Han skapade regler för namngivning inom biologin och att varje levande väsen skulle ha ett namn på latin som var känt i hela världen. Han lade också grunden för hur man delar upp växter och djur i olika grupper enligt speciella system. Mest är han nog känd för sin kärlek till växter och blommor.

Den svenska demokratin

Det demokratiska systemet i Sverige


Idag läste vi och talade om demokratin i Sverige.

Allmänna val vart fjärde år för sju miljoner röstberättigade.

Tre politiska nivåer riksdagen, landsting, kommuner.

Grundlagarna.

Grundläggande fri - och rättigheter. (yttrandefrihet, informationsfrihet, mötesfrihet, demonstrationsfrihet, föreningsfrihet och religionsfrihet.

Viktiga skeden i demokratins historia. (t .ex. kvinnornas rösträtt 1921)

1974 års regeringsform bekräftade det nya samhällsskick som vuxit fram: "All offentlig makt i Sverige utgår från folket. Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse." (Regeringsformen 1:1)

söndag 15 februari 2015

Prepositioner

Känslor

Jag är förtjust i dig.

Jag är förälskad i dig.

Jag är kär i dig.

Hon är arg mig.

Vad är du rädd för?

Skratta inte åt mig.

Han är stolt över sitt resultat.

Du måste vara snäll mot barn.




lördag 14 februari 2015

Prepositioner

Tid


Jag kommer tillbaka om en timme.

Jag började arbeta här för sjutton år sedan.

Hur länge har du bott i Sverige.

Jag kör till arbetet tjugo minuter.

Han duschar två gånger om dagen.

Han städar en gång i veckan.

Vad ska du göra lördag?

Vad gjorde du i lördags?

Han får pengar en gång i månaden.

Prepositioner

period


Vad har hänt under året som gått?

Spänningen i världen har ökat sista tiden.

Vi träffades kursen.

Jag var nervös under hela matchen.

Vad sa man egentligen mötet?

Farfar är född 1800 -talet.

Vad brukar du göra din lediga tid?

Jag hade ingen tur i början.

Prepositioner

Kroppen

Torka dig om munnen!

Hunden bet mig i handen.

Vad solbränd du är i ansiktet!

Hon kysste mig kinden.

Det kliar ryggen.

Jag har fått något skräp i ögat.

Håll mig om midjan!

Vad har du i munnen?

Tvätta dig i ansiktet!

Fryser du inte om öronen?

Du är blöt i håret!

Prepositioner

aktivitet eller färdsätt


Kan du gå till affären?

Följer du med mötet?

Ska du med festen?

Följer du med ut lunch?

Jag måste till jobbet.

Jag ska till en kompis.

De går aldrig bio.

Kan vi inte ta en taxi till restaurangen?

Jag går i kyrkan varje söndag.

Jag åkte semester i höstas.

Alla barn måste gå i skolan.


Prepositioner

Placerarverb och preposition


Lägg nycklarna i fickan!

Stoppa nycklarna i fickan!

Ställ bilen i garaget!

Häll kaffet i koppen!

Ställ cykeln trottoaren!

Häng kläderna i garderoben!

Lägg besticken i lådan!

Häng tavlan kroken!

Lägg mattan golvet!

Stoppa kameran i fodralet!

Lägg kameran i fodralet!

Sätt nyckeln i låset!

Stoppa nyckeln i låset!

Ställ soffan i vardagsrummet!

Prepositioner

till, från, av, åt, för



Jag gav boken till Helena. (Jag gav Helena boken.)

Får jag boken av dig i morgon?

Vem har du fått brev från?

Jag vill berätta något för dig.

Kan du torka disken åt mig?

Vem har du köpt bilen av?

Öppna dörren för mig!

Öppna dörren åt mig!

Vem har du sålt bilen till?

Ljug inte för mig!

fredag 13 februari 2015

Danser, sånger och samtal

Idag tittade vi på olika danser salsa, tango, bugg, hiphop, gammeldans, lambada och en arabisk dans.
Vi lyssnade också på en sång av Ulf Lundell, som brukar sjungas på bröllop. Den här sången inleder nästa kapitel i textboken. I dag hade vi många samtal om olika ämnen. Vi gjorde även en gemensam övning från övningsboken  sidan 6. Läxa till måndag: verbövningen på sidan 6 samt övningen
på sidan 7 perfekt particip.
Läs kapitel 1 i helgen, nästa vecka har vi prov på allt i kapitel 1. Provet blir på onsdag den 18/2.

Ha en trevlig helg! 😃

torsdag 12 februari 2015

I natt jag drömde

I natt jag drömde

SKILJETECKEN

A Sätt in skiljetecken i den här dialogen mellan en förälder och en tonåring.


- Vakna klockan är sju

- Jag vill sova längre

- När kom du hem i går kväll

- Vid tvåtiden tror jag

- Oj

- Låt mig sova

- Har du inte skola idag

- Nej

- Var var du i går

- I stan

- Jag tycker inte om att du är i stan så sent

- Snälla lämna mig i fred


Hörövning

Vi gjorde två hörövningar från sidan 23 i textboken. Du kan  göra övningarna hemma om du har cd till boken. Vi lyssnade på rapports morgonsändning och samtalade om de olika nyhetsinslagen. Du kan alltid lyssna hemma via svt.play.

onsdag 11 februari 2015

Läs och förstå

Läs igenom texten.


Den svenska skolan

Alla barn mellan sju och sexton år som är bosatta i Sverige måste gå i skolan. Numera har också sexåringar rätt att börja skolan.
Den som har vårdnaden om barnet ska se till att barnet går i skolan. Kommunen ska kontrollera att alla barn som är bosatta i kommunen går i skolan.

Kommunala skolor och fristående skolor

De allra flesta barn går i kommunala skolor, men sedan 1992 kan föräldrar välja att låta sina barn gå i en fristående skola (friskola). Friskolor drivs av privata företag eller organisationer. Föräldrarna betalar ingen avgift för barn som går i friskolor utan skolorna får bidrag av kommunen för eleverna som går där. För att få tillstånd att ta emot elever och få bidrag måste en friskola vara godkänd av Skolverket. Det är en statlig myndighet som kontrollerar att skolorna i Sverige följer de lagar och bestämmelser som gäller. Både kommunala skolor och friskolor kan ha en egen profil eller inriktning men utbildningen måste svara mot de allmänna mål och den värdegrund som anges i läroplanen. Också en skola som har en egen profil måste följa de nationella kursplanerna i varje ämne.
Alla skolor, både kommunala skolor och friskolor, måste vara öppna för alla barn som vill gå där. Om platserna i en fristående skola inte räcker till för de barn som vill gå där kan skolan bestämma regler för vilka barn som ska få komma in. Reglerna måste vara godkända av Skolverket. Man kan t ex gå efter anmälningsdatum eller geografisk närhet, eller ge förtur till syskonen.

Skollagen, läroplaner och kursplaner

Skolplikten, dvs att alla barn mellan sju och sexton års ålder måste gå i skolan, är fastslagen i skollagen. Den nu gällande skollagen antogs av riksdagen 1985 och här står också vilka värderingar som ska gälla i den svenska skolan, t ex att den vilar på demokratins grund och att alla som arbetar i skolan ska verka för att öka respekten för varje människas egenvärde och vår gemensamma miljö.
Läroplanerna - en för grundskolan och en för gymnasiet - anger vilka uppgifter skolan har och vilka mål och riktlinjer som ska gälla. De beskriver också vem som har ansvaret för en viss uppgift i skolan och vad detta ansvar innebär. I läroplanerna beskrivs också hur skolan ska arbeta praktiskt i vardagen för att förmedla de värderingar som betonas i skollagen: "människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta". För varje ämne och kurs finns kursplaner. De anger målen som ska uppnås. Här finns också betygskriterier, dvs beskrivningar av vad som krävs av en elev för att hon eller han ska få ett visst betyg.

Välj rätt alternativ (a, b eller c) Du kan mejla in svaret till läraren.

1 Skolplikten gäller
a) bara svenska barn.
b) alla barn som bor i Sverige.
c) bara barn som har svenska föräldrar.

2 Skolpliktiga barn måste gå i skolan när de är
a) mellan sju och sexton år.
b) mellan sju och femton år.
c) mellan sex och sjutton år.

3 Föräldrar eller andra som barnet bor hos måste se till att barnet
a) går i en kommunal skola.
b) går i en skola.
c) går i en friskola.

4 Hur får en friskola pengar?
a) Föräldrarna betalar.
b) Skolverket betalar.
c) Kommunen betalar.

5 De flesta barn går idag i
a) statliga skolor.
b) kommunala skolor.
c) friskolor.

6 Vad är en friskola?
a) En skola där lärarna kan sätta lite friare betyg på eleverna.
b) En skola som betalas av föräldrarna.
c) En skola som inte drivs av staten eller kommunen.

7 En friskola måste godkännas av
a) riksdagen.
b) regeringen.
c) Skolverket.

8 Vad säger skollagen om pojkar och flickor?
a) De ska undervisas i olika skolor.
b) Pojkar och flickor ska behandlas lika.
c) Pojkar och flickor har olika värde.

9 I kursplanerna står
a) vilka demokratiska principer som ska gälla.
b) vilka mål som finns i ett ämne.
c) vilka ämnen man ska studera.

FÖRKORTNINGAR

I faktatexter är det vanligt med förkortningar av olika slag.


CSN = Centrala studiestödsnämnden

EU = Europa unionen

FN = Förenta nationerna

SAS = Scandinavian Airlines System

SJ = Statens Järnvägar

LO = Landsorganisationen


Andra förkortningar

bl a = bland annat, bland andra

ca = cirka

e Kr = efter Kristus

etc = etcetera

fr o m = från och med

f d = före detta

f Kr = före Kristus

inkl = inklusive

m fl = med flera

m m = med mera

osv = och så vidare

s k = så kallad

t o m = till och med

exkl = exklusive





Facit till övningen "Vad passar in?"

Övning på sidan 5 i övningsboken

A
1 en aning om
2 varning
3 sitt bästa
4 chans
5 rörelse
6 ändring
7 plan
8 varenda
9 respekt
10 oberörd

Tre ord passade inte in i den här övningen. ( bryta mot, försiktig, i förväg )

Exempel: Du får inte bryta mot trafikreglerna.
                 Var försiktig när du går på isen.
                 Han Han följde en plan han hade tänkt ut i förväg.

tisdag 10 februari 2015

Ordlista till kapitel 1 Mitt i mål

sidan 8

en örn (några örnar) = en stor rovfågel, alltså en fågel som äter andra djur

ett slagsmål (några slagsmål) = ett bråk

att vara i slagsmål = slåss eller bråka med någon

att kalla (kallar, kallade, har kallat) någon = be någon komma

en hel del = ganska mycket

det var enda sättet = det fanns inga andra sätt, det fanns inga andra möjligheter

att få respekt = bli respekterad, få kompisarna att tycka att man är en bra person

en dyna (några dynor) = en mjuk, platt kudde att sitta på

se oberörd ut = inte visa känslor, inte visa vad man tänker och tycker

sidan 9

i förväg = tidigare, innan

att bryta (bryter, bröt, har brutit) mot en plan = gå ifrån det man har planerat, att göra
                                                                            något helt annat än man har planerat

en varning (några varningar) = när man varnar någon, när man ber någon akta sig

en ändring (några ändringar) = när man ändrar, när man gör på ett annat sätt

att inte ha en aning om = inte veta, vara okunnig om något

att bryta = (här) tala med stark främmande accent

SKRIVKURS

STOR BOKSTAV

Skriv av texten och använd stor bokstav där det passar.


1 siv tycker om att dansa folkdans. hon dansar varje måndag med sin kompis ella. ella och siv är med i ett folkdanslag. på midsommarafton dansade de på flera ställen i värmland. både ella och siv tycker bäst om polka. siv tror att polka kommer från polen, men det tror inte ella.


2 alla skolor har inte vinterlov samtidigt. i skåne och södra sverige brukar det vara en vecka tidigare än i stockholm. i norra sverige är det en vecka senare. även lovet vid påsk kan vara olika, antingen före påsk eller efter.


3 olle arbetar i en affär som heter janssons sport. den ligger på storgatan. affären har öppet varje dag mellan 10 och 21. det blir konstiga arbetstider för olle. han arbetar ofta på lördagar och söndagar, men han är oftast ledig på tisdagarna. den enda dag affären har haft stängt i år var midsommardagen. på juldagen hade de öppet. då var det inte så många kunder där.

Dans

Vi läste sidorna 18, 19, 20 och 21 i textboken som handlar om olika danser i Sverige. Övade också på olika dialoger från dansställen.

nya ord:

dansbanan = plats där man dansar
             
 bjuder upp = frågar om någon vill dansa
             
Har du lust? = Vill du?
             
en låt    = musik
               
bjuda på något i baren = bjuda  på en öl
             
bli uppbjuden = någon frågar dig om du vill dansa

en främling = någon som du inte känner

två stora helger = midsommar och julen


måndag 9 februari 2015

Ord och uttryck i filmen om Olof Palme

-Hur vill du bli ihågkommen? frågar en journalist. = Hur vill du att folk ska komma ihåg dig när du är död?

- Vi får inte tänka på detta nu, då förlorar vi vår vitalitet. svarar Palme. = livslust, energi, livsglädje
- Vi ska försöka leva vårt liv anständigt. fortsätter Palme. = korrekt, ordentligt, moraliskt

Olof Palme liftade i tre månader runt om i USA för att lära känna det amerikanska samhället = åka gratis

Sverige var ett modernt föregångsland. = var ett gott exempel

ett skenäktenskap = ett äktenskap bara på papperet

Tage Erlander och Olof Palme var oskiljaktiga. = De var alltid tillsammans.

radhus = parhus, kedjehus, småhus, grupphus

strejka = lägga ned arbetet

sladder = skvaller, lösa rykten

statsminister = regeringschef

statsman  = statsledare

fattigdom = nöd, elände, misär

övertygelse = förvissning, tro, livsinställning

de borgerliga partierna = de icke-socialistiska partierna (folkpartiet, centern, kristdemokraterna, moderaterna)

skjuta ihjäl = döda med ett skott

mörda = döda




Grupp C och D 9 februari

Idag var vi två grupper tillsammans. Vi tittade på en film om Olof Palme och samtalade en del om hans liv.

söndag 8 februari 2015

Olof Palme dokument


Olof Palme
En svensk statsman.
Olof Palme född 30 januari 1927, död 28 februari 1986.
Olof Palme var ledare för socialdemokraterna från 1969 till 1986.
Olof Palme kom från en rik familj. Han skrev in sig i den socialdemokratiska studentklubben under sina juridikstudier i Stockholm 1950. Olof Palme valdes in i riksdagen 1958. Han var konsultativt statsråd 1965-1967, kommunikationsminister 1965-1967, utbildningsminister 1967-1969. Sveriges statsminister 1969 – 1976 och 1982 – 1986. Han var också medlare för FN i Iran-Irakkriget. Olof Palme var populär bland många människor, men avskydd i vissa kretsar. De här känslorna berodde mycket på Olof Palmes ställningstagande i utrikespolitiken. Han kritiserade t ex USA för kriget i Vietnam och den sovjetiska interventionen i Prag 1968. Han var engagerad i Sydafrikafrågan och verkade för kärnvapennedrustning. Han engagerade sig också starkt för de fattiga länderna i världen.
Olof Palme blev mördad på Sveavägen i centrala Stockholm klockan 23.21 den 28 februari 1986. Mordet på Olof Palme blev ett nationellt trauma och en väckarklocka för Sverige att världen hade förändrats. Mordet på Sveriges statsminister är ännu ouppklarat.


Leif Lindgren 8 februari 2015

Välkommen

Du kan följa undervisningen i D -kursen här, om du vill kommentera måste du ha ett Google -konto.

Leif

lördag 7 februari 2015

Substantiv 5

5:e deklinationen
                                                                                                            -                                    -en/-na
Singular
Plural
Obestämd form
Bestämd form
Obestämd form
Bestämd form
1. ett beslut
beslutet
beslut
besluten
ett program
programmet
program
programmen
2. ett exempel
exemplet
exempel
exemplen
ett vapen
vapnet
vapen
vapnen
ett nummer
numret
nummer
numren
3. en bagare
bagaren
bagare
bagarna
en resande
resanden
resande
resandena
en tekniker
teknikern
tekniker
teknikerna
en indier
indiern
indier
indierna
4. en man
mannen
män
männen
en far/fader
fadern
fäder
fäderna
en bror/broder
brodern
bröder
bröderna
en lus
lusen
löss
lössen
en mus
musen
möss
mössen

Till 5:e deklinationen hör:
1. Ett-ord som slutar på konsonant.
2. Ett-ord som slutar på obetonat –el, -en, -er.
Observera: Obetonat –e försvinner i bestämd form singular och plural.
3. En-ord, ofta personbeteckningar, som slutar på –are, -ande, (-ende), -iker, -ier.
Observera: Bestämd form plural får ändelsen –na.
4. Vissa en-ord som får omljud i plural.